Het 6 Stappenplan: Hoe word ik een ZZP'er in de zorg?
In dit 6 stappen plan vind u hoe u een ZZPér in de zorg kunt worden.
1. Hoe word ik een ZZP'er in de zorg?
Voor je een bedrijf kan starten als zzp'er moet je je in veel gevallen inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Registratie in het Handelsregister bevordert de rechtszekerheid bij het zakendoen. Het is voor jou als ondernemer van belang te weten met wie je te maken hebt, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is. De Kamer van Koophandel beoordeelt tegenwoordig strenger of je wel of niet kunt inschrijven in het Handelsregister. Bel daarom eerst met de KVK om te vragen of jij je kunt inschrijven als zzp'er bij de KVK.
Wat staat er in het Handelsregister van de KVK
In het Handelsregister staat vermeld wat een onderneming daadwerkelijk doet. Buiten wat elke onderneming daadwerkelijk doet, staat er nog veel meer informatie in het Handelsregister, zoals:
?de omvang van de ondernemin
alle adressen van Nederlandse ondernemingen en rechtspersonen
het telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres of correspondentieadres
de privéadressen van de eigenaar, vennoot, bestuurder, commissaris of gevolmachtigde van de onderneming.
de gegevens van nevenvestigingen
de curator, bij een faillissement
eventuele andere ondernemingen op hetzelfde adres.
Kunnen buitenlanders zich ook inschrijven bij de KVK?
Ja, in principe kan iedereen, Nederlander of buitenlander (ongeacht uit welk land) zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
gBuitenlandse eenmanszaken die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven in het Handelsregister indien zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben. De KVK adviseert om voor deze specifieke situatie contact met ze op te nemen
.Wie moet zich inschrijven bij de KVK
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland zijn wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Van straatventer tot notaris, van maatschap tot ministerie en van kerkgenootschap tot vereniging van eigenaars. Het Handelsregister is de basisregistratie van ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. De Kamer van Koophandel voert de wet uit in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.
?Waaraan moet je voldoen om in te kunnen schrijven bij de KVK
de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'
de werkzaamheden worden tegen betaling verricht
de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico
de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers
de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband
er wordt winst of kostenbesparing als doelstelling gehanteerd
Wanneer moet je je inschrijven als zzp'er bij de KVK?
In de periode van een week voor de start tot een week na de start van jouw onderneming moet je inschrijven in het Handelsregister. Ook als je hiermee te laat bent moet je je alsnog inschrijven. Je bent als ondernemer er zelf verantwoordelijk voor dat de gegevens in het handelsregister actueel en correct zijn.
?Welke rechtsvorm kies is als zzp'er
Voordat je kunt inschrijven in het Handelsregister moet je bedenken welke rechtsvorm je wilt. Iedere rechtsvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. 'Zzp'er' (zelfstandige zonder personeel) is geen rechtsvorm, evenals de term 'freelancer'. Je dient dus als zzp'er of freelancer nog een rechtsvorm te kiezen. De eenmanszaak is de rechtsvorm die door 95% van de beginnende zzp'ers wordt gekozen. Dit heeft vooral te maken met het gemak en de weinige verplichtingen die bij deze rechtsvorm horen. Maak je bijvoorbeeld veel winst (meer dan €150.000,-) dan zou een bv een financieel geschiktere oplossing kunnen zijn.
?Hoe kun je je inschrijven bij de KVK
Voor een eenmanszaak als rechtsvorm (gekozen door de meeste zzp'ers) moet je persoonlijk langskomen bij een kantoor van de Kamer van Koophandel naar jouw keuze. Dit kan alleen op afspraak. Wat je moet hebben/meenemen:
?een geldig legitimatiebewijs meenemen
een ingevuld inschrijfformulier;
Minimumleeftijd voor inschrijven de KVK
Om ondernemer te worden moet je inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Ze hanteren hierbij een minimumleeftijd van 18 jaar.
;Informatie als je jonger dan 18 jaar ben
tWat zijn de kosten voor inschrijven bij de KVK
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister, betaal je eenmalig € 82,25 inschrijfkosten. Deze inschrijfkosten zijn verschuldigd bij de eerste inschrijving van een onderneming of organisatie in het Handelsregister, maar ook bij een voortzetting, overname, splitsing of fusie waarbij een nieuwe onderneming of organisatie wordt ingeschreven.
2. Hoe vraag ik een V.O.G. aan bij de gemeente
Verklaring Omtrent het Gedrag
Werkgevers en andere organisaties kunnen vragen om een Verklaring omtrent gedrag, een VOG. De Dienst Justis van het ministerie van Veiligheid en Justitie beslist of je de VOG krijgt. Binnen 4 weken hoor je of je de VOG krijgt
.Heeft jouw (toekomstige) werkgever online een aanvraag voor je VOG gedaan? Dan kun je online de VOG-aanvraag doen via het linkje dat je in de mail krijgt.
VOG aanvragen op stadhui
Maakt je werkgever of opdrachtgever geen gebruik van een online aanvraag, of heb je de VOG voor een ander doel nodig? Dan kun je zelf de aanvraag doen bij de gemeente. Dit kan niet online, maak hiervoor een afspraak.
sAfspraak make
Voorwaarden
Je bent ingeschreven als inwoner van de gemeente Almere;
Je vraagt de verklaring aan op verzoek van een werkgever of opdrachtgever of;
Je kunt aantonen dat een VOG nodig is door bijvoorbeeld informatie van een website of een wettelijke bepaling.
Wat moet je meenemen?
Een geldig identiteitsbewijs.
Een volledig ingevuld aanvraagformulier (pdf, 299 KB).
Een betaalpas. Je betaalt de kosten bij de aanvraag.
Tijdens je afspraak controleren wij je aanvraagformulier. Vanuit de werkgever of opdrachtgever moet alles ingevuld zijn, inclusief stempels en/of handtekeningen. Anders kun je geen aanvraag doen. Vraag je een VOG aan voor iemand anders? Neem dan ook het ingevulde machtigingsformulier (pdf, 90 KB) mee. Daarnaast heb je ook een kopie van de identiteitsbewijs nodig van de persoon die je gemachtigd heeft.
nKoste
Product Kosten
Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) € 41,35
3 Hoe vraag ik een AGB-Code aan..?
Stap 1: Aanvragen AGB-code
Een AGB-code (Algemeen Gegevens Beheer-code) is een landelijke code waarmee een zorgverlener kan worden herkend. Met deze unieke code staan zorgaanbieders in een landelijke lijst: het AGB-register.
Het AGB-register valt onder zorgorganisatie Vektis. Hieronder leest u hoe u een AGB-code aanvraagt
.AGB-code aanvrage
Vraag hier direct een AGB-code aan.
nGegeven
Vul bij het aanvragen van een AGB-code de gegevens van uw onderneming in.
sBegint uw SBI-code (de activiteit van uw bedrijf) bij de KVK met 86, 87 of 88
Dan kiest u de zorgsoort 41 met specialisme 02 (= 4102 pgb-aanbieder).
Vul daarna de overige gegevens van de aanvraag in.
Begint uw SBI-code van de KVK niet met 86, 87 of 88?
Kies dan de zorgsoort 98 met specialisme 04 (= 9804 pgb-aanbieder).
Vul daarna de de overige gegevens van de aanvraag in.
Vektis
Nadat u alle gegevens heeft ingevoerd, verwerkt Vektis uw aanvraag in ongeveer vijf werkdagen. Vektis informeert u per e-mail over de AGB-code. En stuurt de AGB-gegevens door aan VECOZO voor het verdere proces. VECOZO heeft ook ongeveer vijf dagen nodig om uw aanvraag te verwerken.
?Let o
Sommige zorgaanbieders moeten voldoen aan de meldplicht binnen de Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders). Voor het aanvragen van de AGB-code moet u ingeschreven staan in het landelijk register zorgaanbieders.
4. Welke verzekeringen heb ik nodig als ZZPér..?
Wanneer je net begint als zelfstandige zal je je afvragen welke verzekeringen je nodig hebt als zzp’er. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of je een beroeps- of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt, hoe dat nou precies zit als je door ziekte niet meer kan werken en of jij je auto privé of zakelijk moet verzekeren. Er zijn maar weinig verzekeringen écht verplicht, maar afhankelijk van jouw werkzaamheden kan het wel verstandig zijn om jezelf te verzekeren voor bepaalde risico’s. We vertellen er je hieronder alles over.
Welke verzekeringen zijn verplicht als zelfstandige?
In de basis zijn er maar twee verzekeringen verplicht als zzp’er: een zorgverzekering en een WA- verzekering (als je een auto hebt). Er zijn dus geen specifieke verplichte verzekeringen voor zzp’ers. Wel kan het zijn dat je opdrachtgever van je verlangt dat je verzekerd bent. Daarnaast kan het, afhankelijk van jouw specifieke risico's, erg verstandig zijn om bepaalde risico's af te dekken door middel van een verzekering.
Direct naar zorgverzekeringe
Direct naar autoverzekeringen
nHeb ik een beroeps- of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig?
De meest belangrijke verzekering voor zzp’ers is doorgaans de aansprakelijkheidsverzekering. Met een aansprakelijkheidsverzekering ben jij verzekerd voor schade(s) die jij toebrengt aan personen of spullen van anderen. Onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers
Werk je met je handen, zoals in de zorg of in de bouw? Dan heb je meestal een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Deze dekt schade aan spullen en letselschade. Ook beroepen waarbij geen echt risico op vermogensschade aanwezig is, zoals het verzorgen van muzieklessen, installatiebedrijven en yogascholen hebben een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig.
Ook als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt, sluit je daarbij vaak een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje, en de particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade als je aan het werk bent.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt schade door adviesfouten. Hierbij moet je denken aan financiële schade. Voorbeelden hiervan zijn een architect die een berekeningsfout maakt, een consultant die een onjuist advies geeft waardoor imagoschade ontstaat of een ICT’er die een softwarebug veroorzaakt waardoor omzetverlies veroorzaakt wordt.
Is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten?
Naast de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering overwegen veel zzp’ers om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. De rechtsbijstandverzekering dekt (zakelijke) geschillen die kunnen voorkomen, zoals een conflict met een klant of opdrachtgever, een geschil in het verkeer of over een huurpand. Als je met veel of grote opdrachtgevers werkt, een pand huurt of een zakelijk leasecontract hebt is het zeker het overwegen waard om je te verzekeren voor juridische hulp. Ook zijn er andere mogelijkheden, zoals ons juridisch abonnement of rechtsbijstand op prepaid-basis.
Ook wordt vaak de vraag gesteld of de aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering elkaar overlappen. Hoewel je, indien nodig, juridische hulp krijgt wanneer je aansprakelijk wordt gesteld, is hierin geen overlap met de rechtsbijstandverzekering.
Welke verzekeringen voor zzp’ers zijn er nog meer?
Afhankelijk van de risico's die je loopt als zelfstandig ondernemer zijn er nog een aantal specifieke verzekeringen waar je aan kunt denken. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet:
Werk je in de bouw en houd jij je bezig met constructies en grotere (ver)bouwprojecten? Dan is een CAR-verzekering raadzaam. Ook het verzekeren van je werkmaterieel is een must, zeker als deze kentekenplichtig zijn.
Voor allerlei bedrijfsactiviteiten is ook een cyberriskverzekering het overwegen waard als je met klantgegevens werkt of als je risico loopt op hacks of gijzeling van je data.
Moet ik mijn auto privé of zakelijk verzekeren?
Zodra je start als zzp’er en je gaat je particuliere auto gebruiken voor je werkzaamheden, zal je je afvragen of je iets moet veranderen aan je bestaande verzekering, aangezien jij je auto nu voor zakelijke doeleinden gaat gebruiken.
In veel gevallen zal de auto gebruikt worden voor woon- werkverkeer, dit is niet anders dan wanneer je nog in loondienst zou zijn geweest. In dit geval hoef jij je auto niet zakelijk te verzekeren. Ga je de auto puur zakelijk gebruiken voor klantbezoeken en vervoer van goederen, dan moet je de auto wél zakelijk verzekeren.
Wanneer je je auto op je zaak zet moet je altijd een zakelijke verzekering afsluiten. We hebben hier een speciaal artikel aan gewijd. Vragen hierover? Neem dan gerust contact op met onze ondernemershelpdesk.
Moet ik als zzp’er een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten?
Natuurlijk wil je hier het liefst niet bij stilstaan, maar toch kan het gebeuren dat je al zzp’er arbeidsongeschikt raakt. Wanneer je een arbeidsongeschiktheidsverzekering, ook wel AOV genoemd, hebt afgesloten blijf je tijdens ziekte, wanneer je invalide raakt of een ongeval krijgt, inkomsten houden. Raak je arbeidsongeschikt als zelfstandige en heb je geen verzekering? Dan moet je zelf de financiële gevolgen dragen.
Het regelen van een AOV als zelfstandige is (nog) niet verplicht. Je hebt wanneer je start als zelfstandige aan aantal keuzes. Zo kun je je via het UWV vrijwillig verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, ofwel je sluit een AOV af.
Wanneer je zelfstandig aan de slag gaat valt het vangnet wat je werkgever normaal gesproken biedt weg; word je ziek heb je dus geen inkomen. Het regelen van een voorziening hiervoor is dus erg verstandig. Beschikbare opties zijn een vrijwillige verzekering via het UWV, een broodfonds, of een (execution only) AOV. Onze financieel adviseurs staan voor je klaar om hierover een weloverwogen advies in te geven.
Wat kost een verzekering voor zzp’ers?
Wat je natuurlijk graag wilt weten is wat een verzekering je precies kost. Voor de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is de premie vooral afhankelijk van de werkzaamheden die je doet. Een dakdekker zal een veel hogere premie hebben dan een docent in het beroepsonderwijs. Naast de werkzaamheden is ook de jaaromzet van invloed op de premie. Is je omzet € 20.000 per jaar, dan zal de premie meestal lager zijn dan wanneer je omzet € 200.000 per jaar bedraagt. Als je werkzaamheden in de zorg verricht begint de premie al vanaf € 3,00 per maand, wanneer je een risicovol beroep in de bouw of industrie verricht kan de premie naar honderden euro's per maand uitschieten. Voor de meeste beroepen kan je gemiddeld aan een premie van € 15 per maand denken. Laat je hierover goed adviseren.
Voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geldt ook dat de werkzaamheden een belangrijke factor zijn. De verzekeraar zal meer in de diepte gaan; waar bemoei je je precies mee in je adviezen en wat zijn de potentiële risico's? De meeste beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen hebben een premie van € 30 tot € 60 per maand. Bepalend voor de premie zijn de verzekerde bedragen en eigen risico's die je kiest.
5. Hoe meld ik me aan bij het B.I.G. register..?
Hoe kan ik mij inschrijven?
U kunt zich in het BIG-register inschrijven zodra u uw diploma van een Nederlandstalige opleiding aan een Nederlandse instelling heeft. U dient uw aanvraag digitaal in op 'mijn.bigregister.nl'. U logt hier in met uw DigiD
.https://www.bigregister.nl/registratie/nederlands-diploma-registrere
6. Moet ik een klachtenregeling afsluiten als ZZPér ?
Ga je als zzp’er in de zorg aan de slag? Dan is het belangrijk om te weten dat jij je aan allerlei regels en wetten moet houden. Zo moet jij als ondernemer in de zorg ook iets regelen voor wanneer een cliënt een klacht heeft over de door jou verleende zorg. We noemen dit ook wel een Klachtenregeling Zorg. Een klachtenregeling Zorg is wettelijk verplicht.
ZZP Nederland biedt jou een erkende Klachtenregeling Zorg waarmee jij voldoet aan de wettelijke eisen voor een klachtenregeling in de zorg, en dat voor slechts 50,- per jaar!
Al meer dan 3.900+ zorg zzp'ers gingen je voo
Inclusief certificaat
Géén eigen risico en géén eigen bijdrage
Wat is een Klachtenregeling Zorg?
Een klachtenregeling zorgt ervoor dat cliënt(en) op een laagdrempelige manier een klacht in kunnen dienen over de verleende zorg en dat deze daarnaast op eerlijke wijze wordt behandeld. Met de door ZZP Nederland aangeboden erkende Klachtenregeling Zorg krijg je de volgende wettelijke vereiste hulp:
rDe voordelen van een Klachtenregeling Zor
Naast het feit dat een Klachtenregeling verplicht is voor zzp'er die werkzaam zijn in de zorg, biedt een klachtenregeling transparantie en vertrouwen. Je laat hiermee zien dat je waarde hecht aan feedback en de kwaliteit van je dienstverlening belangrijk vindt.
gWelke wetten vallen onder de Klachtenregeling Zorg
De Klachtenregeling Zorg van ZZP Nederland volstaat voor de volgende wetten:
?Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz)
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Jeugdwet;
Wet zorg en dwang (Wzd);
Wet verplichte ggz (Wvggz).
Voor wie is jullie Klachtenregeling Zorg?
Onze Klachtenregeling Zorg is er speciaal voor zzp'ers. Het betreft een individuele regeling die niet bedoeld is voor organisaties met personeel. Wil je als werkgever een regeling afsluiten? Dan kun je hiervoor contact opnemen rechtstreeks met Quasir. Ben je zzp'er en werk je samen met andere zzp'ers? Dan kunnen jullie ieder individueel een Klachtenregeling Zorg afnemen.
;Is een klachtenregeling verplicht voor zzp’ers in de zorg
Ja, ook alle zzp zorgverleners/aanbieders zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Ben je momenteel in loondienst en wil je daarnaast ook parttime als zzp’er in de zorg aan de slag gaan? Voor de zorg die je als zzp’er verleent moet je dan zelf een klachtenregeling afsluiten. Je kunt dan niet gebruikmaken van de voorzieningen van de werkgever waar je in loondienst bent.
?Wanneer je geen Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten kan de Inspectie van Gezondheidszorg je een straf of sanctie opleggen.
Klachtenregeling én geschilleninstanti
Onze klachtenregeling werkt voor de klachten met een klachtenfunctionaris van Quasir. Wordt de klacht niet opgelost en komt het to teen geschil, dan werkt onze klachtenregeling met een erkende geschillencommissie: stichting Zorggeschil. Stichting Zorggeschil is erkend door VWS.
eOnze Klachtenregeling is ook geschikt voor ondernemers die niet zelf in Nederland wonen maar wel werken met Nederlandse cliënten
.Wat zijn de kosten
Voor een jaarbedrag van slechts 50,- (ex btw) voldoe jij als zzp’er in de zorg aan de wettelijke eisen voor een klachtenregeling in de zorg. Er is geen eigen bijdrage en geen eigen risico verschuldigd. Het enige wat van belang is, is dat je bent aangesloten bij ZZP Nederland. Je maakt naast de abonnementskosten geen kosten voor het inzetten van een klachtenfunctionaris, ook niet voor het starten van een procedure via stichting Zorggeschil. Als uit de uitspraak van de geschilleninstantie kosten voor jou komen (bijvoorbeeld terugbetalen aan een patiënt), dan zijn die kosten wel voor eigen rekening.|
?Nog geen lid? Sluit je dan vandaag nog aan bij ZZP Nederland en profiteer van alle voordelen. Dat kan al vanaf € 24,75 per jaar! Vergeet niet bij het kiezen van het lidmaatschap ook de Klachtenregeling Zorg te selecteren
.Certificaat Klachtenregeling Zorg
Nadat jij een Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten ontvang jij van ons een e-mail met daarin het certificaat (dat is een schriftelijke verklaring) dat je een Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten. Heb je geen e-mail ontvangen met het certificaat (de verklaring)? Bel of stuur dan een e-mail naar onze afdeling administratie. Dan maken we het alsnog voor je in orde.
Hoe informeer ik mijn cliënten over de Klachtenregeling
Je kunt je cliënten op meerdere manieren informeren over de Klachtenregeling. In de meeste gevallen wordt ervoor gekozen om de klachtenregeling te vermelden op de website of in de algemene voorwaarden. Zorg er in ieder geval voor dat het eenvoudig te vinden en te begrijpen is.